BEKUsb
Beeldende Kunsten: Focus Schilder en Beeldhouwkunst

Als leerling Beeldende Kunsten Focus Schilder- en Beeldhouwkunst wil je experimenteren met schilder- en beeldhouwkunst; traditionele media die zichzelf steeds heruitvinden. Je bent een doener en gaat voluit voor het atelier en de kunstvakken.

Wat kan je verwachten van deze opleiding?

Aan de hand van concrete opdrachten naar de natuur, de mens en onze dagelijkse omgeving, verken je binnen het Focusatelier je mogelijkheden binnen het manuele scheppingsproces. Er gaat veel aandacht naar het aanleren van een métier. Oefening baart kunst. Zowel het proces als het resultaat zijn belangrijk. Je maakt kennis met verschillende materialen, beeldende technieken en basiselementen zoals lijn, vorm en kleur. We reiken verschillende methoden aan waarmee je aan de slag kan gaan. Hiermee oefenend en explorerend zoek je naar een persoonlijke verwerking. Gaandeweg krijgt jouw eigen inbreng, interpretatie en expressiviteit meer belang.

Schetsen is het fundament van elk beeldend idee. In het vak Waarnemingstekenen bouw je verder op de basisprincipes om zorgvuldig te tekenen naar waarneming. Vanaf de 3de graad ligt de nadruk meer op het ontwikkelen van een persoonlijk schriftuur. Leerkrachten begeleiden je in het expressief tekenen en het weergeven van het menselijk lichaam en complexe taferelen.

Je ontwikkelt een persoonlijke kunstbeleving door kennis van en inzicht in de geschiedenis en de actualiteit van de kunsten. Je gaat door een persoonlijk en creatief denk- en werkproces waarbij groei en experiment centraal staan. Jouw portfolio (fysiek en digitaal) vormt hierbij een leidraad om samen na te denken over wat je hebt ervaren en geleerd. Je geeft er je documentatie, zelfreflectie en voorstudies vorm.

In de vier XP-ateliers (Grafiek; Digitaal; 2D; Ruimte) proef je van kunst in al zijn mogelijke vormen. Al experimenterend verbreed je je horizon. Je ontmoet leerlingen van andere focusateliers, gaat met hen in dialoog, geeft feedback en stelt samen tentoon. Hierdoor kunnen interessante kruisbestuivingen ontstaan. Binnen de XP-ateliers staat het proces centraal. Twijfelen, proberen, (mis)lukken en hernemen maken hier integraal deel van uit. Je neemt een onderzoekende houding aan. Wat een XP-atelier echt inhoudt kan je pas weten door het ook effectief te volgen. Daarom doorloop je in het 5de jaar de vier XP-ateliers. Hiervoor zijn er vier tijdsblokken voorzien van telkens zes weken. In het 6de jaar kies je vervolgens een van deze vier XP-ateliers om je een volledig jaar in te verdiepen.

Het ontwikkelen van en reflecteren over een eigen artistieke taal staat centraal. In het laatste jaar krijgt de eigen inbreng een nadrukkelijke plaats in de vorm van een Persoonlijk Artistiek Traject (PAT), waarin je een persoonlijke confrontatie aangaat met een opgelegd thema. Het PAT is een synthese van alles wat je de voorbije jaren hebt ervaren en geleerd. De tentoonstelling van dit afstudeerwerk vormt de bekroning van de opleiding.

Toelatingsvoorwaarden

In het 5de jaar (1ste leerjaar van de 3de graad)

Je behaalde een getuigschrift van de tweede graad van het secundair onderwijs en een oriënteringsattest A of B (let op de clausule!) na het tweede leerjaar van de tweede graad ASO, TSO of KSO.

Een gedetailleerd overzicht van toelatingsvoorwaarden binnen het secundair onderwijs, vind je via deze link.

Wat na?

Wat na de 3de graad?

Na het beëindigen van de derde graad in een richting Beeldende heb je een waaier aan mogelijkheden, waaronder:

  • autonome vormgever,
  • grafisch ontwerp,
  • juweelontwerp,
  • edelsmeedkunst,
  • mode,
  • textielontwerp,
  • vrije kunsten,
  • theaterkostuum,
  • grafische en digitale media,
  • multimedia en communicatietechnologie,
  • beeldende vormgeving,
  • conservatie- en restauratie,

Andere mogelijkheden zijn:

  • educatieve opleiding secundair onderwijs,
  • educatieve opleiding kleuteronderwijs,
  • industriële wetenschappen (bouwkunde),
  • ingenieurswetenschappen (architectuur, bouwkunde),
  • kunstwetenschappen,
  • productdesign,
  • productontwikkeling,
  • sociaal werk,
  • pedagogie,

Voor meer informatie over vervolgstudies in de derde graad en toekomstmogelijkheden daarna, verwijzen we naar onderwijskiezer.be.

5e jaar
6e jaar
artistieke vorming
Kunstbeschouwing
2
2
Waarnemingstekenen
3
3
Schilder- & Beeldhouwkunst
8
8
XP-ateliers: 2D, Digitaal, Grafiek, Ruimte
4
4
algemene vorming
Nederlands
3
3
Frans
2
2
Engels
2
2
Wiskunde
3
2
Natuurwetenschappen
1
1
Aardrijkskunde
1
1
Geschiedenis
1
1
Maatschappelijke en economische vorming
0
1
Godsdienst
2
2
Lichamelijke opvoeding
2
2
totaal
Artistieke vorming
17
17
Algemene vorming
17
17
WEEKTOTAAL
34
34